Nederlandse bourgeoisie kampt met crisis.

first-world-problems-Meme-15De financiële crisis waar wij al sinds 2008 mee te kampen hebben, raakt nu ook onze hogere klasse in het pittoreske Laren, het Gooi en andere plekken waar onze bourgeoisie zich op houd. Waar onlangs nog voormalig ABN AMRO-topman Jan Peter Schmittmann onvrijwillig met het gezin een all-inclusive boekte naar het hiernamaals. (omdat +/- 8 miljoen schoon op de bank hebben de pijn des leven niet kon verzachten) slaat de crisis het hardst toe volgens wethouder van Sociale zaken in Laren, Wim van der Zwaan .

Toen ik vandaag met mijn bak koffie en sigaret de krant opensloeg, schoten de tranen in mijn ogen. Mijn handen begonnen te trillen. Eventjes had ik een emotioneel momentje. Niet vanwege 270 verdronken Zuid-Koreanen, dreiging tot oorlog in de Oekraïne of omdat onze Yolanthe beter Turks spreek dan onze Wes en hem daar mee pest!

Maar vanwege de problemen waar onze 1% mee te kampen heeft op dagelijkse basis. Dit probleem wordt zwaar onderschat! Met dit artikel probeer ik aandacht te vragen voor deze crisisslachtoffers.

Om jou als lezer de pijn te laten ervaren van onze upperclass vraag ik je om even niet aan het feit te denken dat je hoogstwaarschijnlijk een bevoorrecht iemand ben, middenklasse, een degelijke opvoeding heb gehad, het materialistisch niet slecht heb gehad en heb kunnen genieten (of nog geniet) van scholing.

Maar stel je dit scenario eens voor van de mensen die het in onze maatschappij het echt slecht hebben.

Je woont samen met je “partner” (upperclass-jargon) in een villa in Laren, het Gooi, hartje Amsterdam (Waar jou voorkeur ligt). Laten we er van uit gaan dat je villa minimaal anderhalf tot 2 miljoen heeft gekost. Toen geluk nog aan jullie kant stond is er gezamenlijk besloten om voort te planten. Uit dit onherroepelijke trieste besluit zijn twee (natuurlijk!) schatten van kinderen voortgekomen om mee te genieten van jullie banale welvaart. Opgevoed met merkkleding, particuliere scholing en elitaire sportclubs leken zij een toekomst tegemoet te gaan die als het ware zo zou komen aangewaaid. Jij en je partner genieten ‘s middags van een lekker kaasplankje een glaasje Blanc de noirs Bollinger Vieilles Vignes Francaises op het terras met buitenkeuken, vloerverwarming en jacuzzi. Het rentenieren gaat lekker, de vloerverwarming staat op z’n hoogst, de wijnkelder is goed aangevuld en de zon schijnt.

Toen sloeg het noodlot toe.

De vloerverwarming moest een standje lager, de wijn moest goedkoper, van altijd A-merk, moest er af en toe worden over gegaan op Euroshopper (RIP), het zoontje met bijbehorende Jort Kelder kapsel kon niet meer continu in designer kleding rond paraderen op het schoolplein, dochterlief met der irritante R (Errrr) niet meer naar de hockeyclub en als dit al niet erg genoeg is. De SUV met een waarde waar je zelfs in Nederland een dorp kan voeden voor een week op z’n minst, heeft wel eens te weinig benzine. Dat word niet meer blurays kijken op de witte met leer beklede achterbank op weg naar de particuliere school! Het drama! Als je nu al geen medeleven heb met deze slachtoffers, dan raad ik je aan dit artikel weg te klikken.. want het is namelijk ook nog eens zo erg volgens Wim van der Zwaan, met zijn oneindige wijsheid, dat de ouders van deze kinderen… bij elkaar blijven, enkel en alleen om de villa te behouden. Ze zitten vast! Kunnen geen kant op! Nu is het niet meer dan logisch dat het in een villa van anderhalf tot twee miljoen het moeilijk is elkaar te ontlopen en je noodgedwongen moet bivakkeren en bij elkaar moet zitten hutje mutje! Dit doet de sfeer niet ten goede in het pittoreske in extreme welvaart ondergedompelde Laren.

Welke opties heb je dan nog in het leven? Net als Jan Peter Schmittmann de ernst van de situatie goed in zien en je gezin op vakantie sturen tussen zes planken. Aan het werk? Misschien wel, excuseer mijn naïviteit: enkele overbodige luxes opgegeven?

Mocht je in dit dilemma zitten en per toeval dit lezen dan kan ik je alvast vertellen, dat dit een geluk bij een ongeluk is. Want ik heb het antwoord.

Je staat morgen ochtend op en je trekt je 400 euro kostende royale, badjas met volumineuze model aan. Je kiest één van de badkamers uit in je huis en gaat daar voor de spiegel staan. Je kijkt jezelf diep in de ogen. En met alle kracht die je in je heb, sla jezelf zo met je dikke nek en je platte aanstellerige miljonairsbek tegen de spiegel. Tot het glas breekt! Jij miskleun.

De onbeschrijfelijke, tot kokhalzend toe hebbende walging van deze berichten in de media, wetend dat hier niks anders achter zit dan de helaasheid van de realiteit, doet dingen in mijn nietig naar het universum toe hebbende reptielenbrein die ik niet in woorden kan beschrijven. Misschien wel met het bloed aan mijn knokkels van een gebroken gebleekt miljonairsgebit.. Maar is dit nu wat er gemeld moet worden? Met het sluiten van Philip Morris onlangs staan weer 1000+ mensen op straat of in de WW en die hoor ik niet. In plaats daar van moet John de Rijkeluis woonachtig te Laren ons melden dat hij zijn met bladgoud besproeide favoriete onderbroeken niet meer kan importeren uit een ver rijk exotisch oord waar ze exclusief worden gemaakt en dat hij het slecht heeft omdat de zeeman onderbroeken niet goed zijn voor zijn tere huidje.

Vanuit middenklasse Zeeland, zeg ik tegen iedereen die te kampen heeft met zulke extreme welvaartsproblemen. Fuck you!

(Bron en inspiratie: http://www.telegraaf.nl/binnenland/22529278/__Schone_schijn_in_Laren__.html )

 

David de Ridder

23-04-2014

Ik ben David, 22 jaar. Woonachtig in het inspirerende progressieve en vooral dynamische Zeeuws Vlaanderen. Ben een vouwer, geen propper. Ik haat een hoop, ik hekel meer. Ik schrijf hier graag het één en ander over.

Tagged with: , , , , , , , , , , , , , , ,
Posted in Uncategorized

Leave a Reply

