Fantasie

1330712972196_2783878Terwijl Nederland onderuit gezakt op de bank de jongens droom van bondscoach aan het vervullen is tijdens de eerste wedstrijd van het WK schrijf ik dit artikel. Mijn interesse in voetbal is net zo groot als mijn interesse in de belasting invullen, orgies met dieren of om mijzelf te voegen bij de katholieke kerk, vandaar.

Het wordt langzamerhand tijd voor een nieuwe periode van verlichting, dit roep ik al een behoorlijke tijd, maar laten we eens beginnen met bewustwording. Terwijl mijn mede Nederlandse paspoort-eigenaren zich aan het bezatten zijn in hun oranje Jupiler onderbroek en roepen in termen als ‘WIJ hebben verloren” en  “Onze Jongens” en andere retoriek dat zich ook manifesteert in tijden van oorlog. Hoop ik toch weer op de tijd na het wereldkampioenschap. Wanneer de vlaggetjes het straatbeeld niet meer vervuilen, de post-NSB tijdperk nationalistische leuzen ophouden en we gewoon weer naar elkaar kijken als smeerlappen, verraders, gore immigranten, tering buitenlanders, zakkenvullers, uitkeringstrekkers, linke ratten, rechtse honden, vieze joden, afzetters, criminelen, et cetera. Ja, ik ben inderdaad zo intolerant, ik vind dat ‘wij’ Nederlanders eens moeten ophouden met dit escapisme in neppe nationalistische gevoelens in een spel gedomineerd door mensen met salarissen die zich het kunnen veroorloven om maffioso praktijken uit te halen. Weer draaien we onze koppen de andere kant op en schreeuwen we naar de beeldbuis naar Sneijder, Huntelaar en andere overbetaalde pubers met een vanaf hun jeugd af aan al voorbestemd bestaan.

Dit zou de tijd moeten zijn waarin wij als mensen, wereldwijd zouden moeten worden verenigd door het doeleinde dat sport zou moeten vervullen. Plezier, Teamvorming, Vereniging, Steun etc. Dit lijkt mij nou een ideale tijd om eens, om ons heen te kijken en te beseffen wat voor intolerante klootzakken we wel niet zijn als het huis van de buurman geen oranje leeuwtje aan zijn voorgevel heeft hangen. Als we nu eens het voetbal, wat op zichzelf een grappige sport is, helaas is het één groot international commercieel miljoenen al dan geen miljarden bedrijf, weg denken. En deze samenhang en gezelligheid in de kroegjes en bij elkaar in de huiskamer blijven hanteren. Dat we elkaar nou eens gaan zien als lotgenoten in plaats van vijanden.

En.. maar dat is misschien al erg veel gevraagd of misschien wel bijna utopisch stom van mij. Maar dat we eens goed om ons heen kijken en eens een kritische blik werpen op de machthebbers in deze maatschappij en de maatschappijen om ons heen in de wereld. Dat we zij aan zij staan en de banken bestormen en de bonussen afpakken en terug de maatschappij in pompen, naar diegene die het nodig hebben. En dat we zorgen dat iedereen een gelijke kans heeft op zorg en onderwijs en dat we de managers die aan de top daar hun zakken vullen met declaraties die ze liever niet aan de buiten wereld willen laten zien aanpakken. Dat we het kabinet bestormen met een oranje rebelse vlag en een gevoel van patriottisme en dat we het niet pikken gewoon! Dat we het niet pikken dat een heel prominent blondharig politiek wezen wil samen werken met Front National van Le Penn! Dat we de anti-islam stickers eens van de muren af scheuren. De banden lek steken van iedere auto met chauffeur van iedere politicus en ze een OV chipkaart geven! We Samson met z’n kop door het bureau heen meppen en Rutte eens aan een wijf koppelen! Dat we eens niet gaan protesteren in vrede en weg gaan als de politie dat zegt omdat er geen vergunning is. Nee! Wanneer rennen we die barricades nou eens op en gaan niet naar huis voor het avond eten en voor het werk de volgende dag. Ik zie het al helemaal gebeuren!

Dat we de koning en de koningin het marktplein op sleuren en ze onder bedreiging van de guillotine de republiek weer laten uitroepen en dat onze naar oudsher gevormde confederale republiek ook een eerlijk verkozen staatshoofd heeft! En dat we zo machtig worden en groot, dat de gouden eeuw weer wordt herleefd en we de wereld over gaan en imperialistische welvaart willen uitdelen. Dat we goed willen doen voor een ander van wat voor kleur of geloof dan ook! Dat we zij aan zij staan als allen en één en dat iedereen het goed heeft en een kans heeft op deze aarde!!

Oh sorry.. liet mij even gaan.. laten we hopen dat er lekker veel alcohol wordt geconsumeerd en mijn mede paspoort eigenaren elkaar lekker veel tandarts rekeningen aan doen buiten de kroegen. Dan heb ik nog enigszins vermaak en inspiratie te halen uit de media. Mijn fantasie word toch nooit realiteit.. wat dacht ik wel niet. Ik hoop dat dit snel over is, zodat ik weer verder kan gaarkoken in deze teleurstelling waar nooit een einde aan lijkt te komen. Zullen we ooit leren? Zullen we ons ooit bewust worden van ons eigen gedrag en van onze omgeving om ons heen? Laten we nu de vlaggen toch al buiten hangen er gewoon meteen aan beginnen!…  ?

Ik acht de kans groter dat Elvis terug op staat uit de dood en zijn drol die hem fataal werd in mijn knikkerbakje legt. Alstublieft, bewijs mij het tegendeel, laat mij niet verder fantaseren🙂

 

David de Ridder

13-06-2014

Ik ben David, 22 jaar. Woonachtig in het inspirerende progressieve en vooral dynamische Zeeuws Vlaanderen. Ben een vouwer, geen propper. Ik haat een hoop, ik hekel meer. Ik schrijf hier graag het één en ander over.

Posted in Uncategorized

Leave a Reply

