Vous êtes hypocrite

5877000De laatste week staat in het teken van de aanslag op het ‘satire’ tijdschrift Charlie Hebdo in Parijs en de gijzelingen die volgden met als resultaat 17 doden en zo’n ontzettende lading hypocrisie dat ik helaas mijn schrijf pensioen heb moeten opheffen.

Opeens staan wij als Europa als een eenheid tegen het terrorisme, voor de vrijheid van meningsuiting en tegen moslimextremisten. Slogans als Je Suis Charlie worden in de wereldsteden op stukken karton geschreven en om hoog gehouden in grote massa’s alsof het enige betekenis heeft. Onze eigen radiosmeerpijp met die grote rare bril, Giel Belen, moest zelfs janken dat zo’n drama als dit kon gebeuren toen hij op vakantie was. Met dit drama bedoel ik de 17 doden in Parijs, niet de massamoord van Boko Haram in Nigeria onlangs hoor, mocht iemand hier van op de hoogte zijn. (2000 doden)

Het is op melancholische wijze mooi hoe verknipt en verdraaid wij als de eenheid tegen het terrorisme staan tegenover de vrijheid van meningsuiting. Vooral als ik de illustraties zie die Charlie Hebdo publiceerde. Ik als vervend atheïst, anti gelovig met flinke nihilistische trekken moet toch toegeven. De illustraties die werden gepubliceerd gingen te ver, waren absoluut niet gegrond en ik wil eigenlijk net niet zeggen dat de omgekomen redactiemedewerkers er om vroegen. Moorden lijkt soms de perfecte oplossing voor een boel problemen die zich manifesteren als onnodig opgekweekt zaad, uit misantropisch perspectief kan ik dit begrijpen. Maar toch, de daad van het ombrengen van ook maar iemand kan niet worden goed gekeurd. Toch was de daad die is gedaan niet onvermijdbaar. Denk aan de middelbare school of aan de b-films die gewijd worden aan het leven op de middelbare school. Als je structureel blijft inbeuken, pesten, treiteren en vernederen van de zwakkeren, van de nerds bij wijze van spreken, dan zullen ze op den duur terug slaan. Of je krijgt een klap op je platte bek of in extremere gevallen komen ze zwaar bewapend naar school om verhaal te halen.

Als ik de illustraties bekijk van Charlie Hebdo dan ontgaat mij totaal de clue, waarom op zo’n platvloerse wijze een doelgroep die al jaren lang onder vuur ligt nog verder de hoek in drijven? Waarom een groep waar in zich gemotiveerde en praktiserende extremisten bevinden continu op de piemels blijven trappen met ontzettende platvloerse grappen die zeer makkelijk totaal uit de context kunnen worden getrokken. Hoe kan je dit doen en geen consequenties verwachten? Vanwege het zogenaamde grote goed van de vrijheid van meningsuiting? Die schijnvrijheid waar we opeens allemaal zo ontzettend voor zijn. Ik wil de mensen die hebben meegelopen in de optochten tegen het terrorisme en andere idioterie wel eens ontmoeten in de kroeg. Dat als ik binnen kom ze meteen al begroet met ‘Hey flikkers!’ iedere keer als ik aan de bar wat wil bestellen ‘Doe voor de losers maar een spa rood!’ bij deze mensen aan de tafel komen zitten en ontzettende schunnige platvloerse humorloze praat uit slaan. ‘Heb gisteren lekker met je moeder liggen neuken man, tja van die waardeloze lulhannes van je vader moet ze het toch niet hebben’. Hoe lang gaat het dan duren voordat ik de eerste stomp op mijn kaak mag incasseren? Hoe lang kan ik zulk gedrag voort blijven zetten totdat ik buiten word opgewacht en afgeranseld? Niemand, geen één van jullie zal dan denken dat ik gebruik maak van mijn vrijheid van meningsuiting omdat jullie net als de moslims die expliciet zeggen dat je de profeet Mohammed niet mag afbeelden niet wil dat ik over jullie grenzen stap.

Theo van Gogh had het ook herhaaldelijk over schapen neukers al refererende aan de moslims, de dood had hij niet verdient. Maar een klap op z’n dikke kop had hij wel kunnen verwachten. Dat zijn nou eenmaal de consequenties als je spot met een ander. Ongeacht van welk geloof, ras of seksualiteit. Niemand wil dat een ander de vrije loop neemt met zijn of haar gedachtes, want dan komen er vaak verschrikkelijke dingen uit. Niemand gelooft of leeft echt naar de vrijheid van meningsuiting, want daar kunnen we niet mee om gaan.

Ben je echt zo anti islam? Prima, ik ook. Net als dat ik tegen het christendom ben en elke andere vorm van totalitaire hersenspoeling en het ontkennen van de moderne wetenschappen. Maar alstublieft, stomme illustraties waar de profeet Mohammed naakt is afgebeeld en het stemmen op Wilders en Le Pen zijn de oplossingen niet. Bij het ontkrachten van geloof komt veel meer kijken dan een groep over één kam scheren en ze beledigen. De stap naar een verlichte samenleving begint bij het ontkrachten van geloof.

Zolang we het christendom en het jodendom nog steeds hun gang laten gaan in de westerse maatschappij wat al schandalig is anno 2015, eis ik dat we de Islam ook met rust laten. Voor iedere moskee die in de fik word gestoken, of moslima die word overgoten met bier en geslagen, steken we ook een kerk en een synagoge in de fik en streven we naar een samenleving vrij van enige invloed van totalitaire geloofsinstituten. Zolang we dit niet doen, laten we de eer aan ons zelf houden en ophouden met het spelen van de voorvechters van de vrijheid van meningsuiting, laten we de islam in zijn waarde en stop dat potlood terug in je broekzak en ga verder met je leven, stop de hypocrisie. Laat mij rusten.

Je suis David de Ridder.

13-1-2015.

Ik ben David, 22 jaar. Woonachtig in het inspirerende progressieve en vooral dynamische Zeeuws Vlaanderen. Ben een vouwer, geen propper. Ik haat een hoop, ik hekel meer. Ik schrijf hier graag het één en ander over.

Posted in Uncategorized

Leave a Reply

