Narcissus

800px-Michelangelo_Caravaggio_065Heb je al een nieuwe dagelijkse selfie online gezet? Heb je al met je incompetente selfiebek je kortzichtige mening over anderen ongevraagd verspreid vandaag? Je nieuwe en waarschijnlijk overbodige aankoop in een ander zijn gezichtsveld geforceerd? Je eigen uiteraard verborgen onkunde geprojecteerd op een minderheid in de samenleving? Vertel me alles over je relaties die mij niet boeien! Of stond je in de file of had je vertraging met de trein en wilde je hier over ventileren aan de hand van geschreven en altijd verkeerd geïnterpreteerd sarcasme op je Facebook en twitter? Dan ben je waarschijnlijk bijna zo geweldig als ik. Terwijl ik een knoerthard bonkende erectie aan het onderdrukken ben terwijl ik al kwijlend naar de nieuwe banner van mijn blog kijk.

Al rennend op de loopband of op straat in verkeerd gekozen kledij schieten jullie mij voorbij, terwijl ik al rokende probeer mijn tamelijk slecht onderhouden lijf van plek A naar B te verplaatsen. Het mij er niet van bewust wezen dat de medemens naar mij kijkt en misschien wel een mening kan vormen over mij. Erg he? Over de weg rijden opgevoerde auto’s van bezitters die functioneren aan de hand van een sterk onderontwikkeld reptielen brein, met bijpassende niet originele tattoo’s, oorbellen en een drang om al deze minpunten te compenseren. Mannen van in de veertig met geverfd haar, gelikte baarden en sjaaltjes zitten mojito’s te drinken, want bier is voor boeren. Om zeker niet te zwijgen over de lachende vader met zijn modieus aangeklede jonge kinderen en vrouw in witte spijkerbroek, strak rond net te dikke benen, die ze in der zomerse Cleopatra schoenen heeft geperst alsof ze der vuist door een gehaktmolen heeft proberen te duwen. Het gelukkige gezinnetje! Die met z’n allen mogen genieten van vaders slagorkest met de broekriem en de nodige drank op zodra de voordeur dicht is.

Als we er maar goed bijlopen in het openbaar toch? Als mensen je maar mogen? Als je er maar goed uit ziet? Als je maar goed in je vel zit? Als je maar gelukkig bent! Welvarend bent! Gezond bent! Witte tanden hebt! Politiek correcte meningen heb! Empathie lijkt te tonen! Want jij! JIJ! Jij bent zo geweldig, de lekkerste seks kan je alleen maar hebben met je eigen spiegelbeeld!

Dit is hoe jullie, tot mij overkomen, zogenaamd alle angsten overwonnen, alle zeeën bezeild en iedere vorm gepoept. Maar hoe staat het met de onzekerheden? Met hetgeen dat achter dit gedrag zit? Hoe staat het met de angsten, de zondes, de foute keuzes toen je teveel gezopen had? Waarom hoor ik hier niks over maar heb ik het zelf zo vaak? Je mag het van mij best leuk hebben hoor, maar ik wil ook de vakantie fotos van je zien toen je met een te klein onderbroek aan, stinkend zwetend en moe heimwee had en naar huis wilde. Waar zijn de zwaktes naar toe? In deze tijd, waar ik mijzelf hier ook continu meer op betrap voel ik mezelf ook besmet met de epidemie van het narcisme. Maar op momenten dat ik mijzelf laat overrulen door ook mijn zwaktes is het net alsof ik ben omringd door Barbie’s en Ken’s. Waar zijn de selfies van de lelijkerds, de slechte sportprestaties van de ‘niet-fitte’, de foto’s van een euroshopper op de bank in plaats van de cocktail op het terras. De fotos van de miskopen en de jaarlijkse vieringen van de scheidingen! Ik wil dingen weer eens lekker menselijk mis zien gaan! Ik wil mijn duistere plannen van anticonceptie in het water gerust laten varen voor een kwartiertje cognitieve gedragstherapie op nationale televisie.

Gooi de voordeur open, smeer je make-up uit, draag eens iets lekker lelijks, sla eens een douche over, maak een foute keuze en voel jezelf eens flink dom. Ik wacht met smart op jullie verhalen!

David de Ridder

19-08-2015

Ik ben David, 22 jaar. Woonachtig in het inspirerende progressieve en vooral dynamische Zeeuws Vlaanderen. Ben een vouwer, geen propper. Ik haat een hoop, ik hekel meer. Ik schrijf hier graag het één en ander over.

Posted in Uncategorized

Leave a Reply

